Cik veselīga ir liellopu gaļa?

Cik veselīga ir liellopu gaļa?
Liellopu gaļa ir tā, par kuru cilvēki iedomājas visvairāk, dzirdot terminu “sarkanā gaļa”. Pētījumos tā tiek saistīta ar palielinātu onkoloģijas risku, tomēr, ja to ēd ar mēru, izvēlas kvalitatīvu un pareizi pagatavo, tā sniedz pat zināmas priekšrocības.
Liellopu gaļa visbiežāk tiek gatavota cepešu, ribiņu vai steiku veidā, kā arī izmantota maltā veidā mērcēs un pildījumos. Ja runājam par veselīgāko pagatavošanas veidu, tad te strādā tie paši noteikumi, kas jebkurai citai pagatavotai gaļai - jo mazāk tiek dedzināta, jo mazāk veidojas kancerogēnās vielas, līdz ar to, nevajadzētu aizrauties ar stipri apceptiem gaļas gabaliem. Priekšroku vajadzētu dot sautētai, tvaicētai vai vārītai gaļai un, ja izvēlaties grilēt, tad nededziniet to. Ļoti labs un vērtīgs ir liellopu kaulu buljons, kas ņemts no liellopa, kas ticis barots ar zāli - tas ir bagāts ar glikozamīnu, kologēnu, vitamīniem un mikroelementiem, tādā veidā palīdzot uzturēt veselu kuņģa zarnu traktu, kā arī nostiprina locītavas un uzlabo ādas veselību.
Liellopu gaļa satur vairāk dzelzi, nekā baltā gaļa. Gaļa no liellopa, kas ticis barots ar zāli, tiek uzskatīta par veselīgāku variantu, nekā gaļa no liellopa, kas ticis barots ar graudiem, jo tajā ir mazāk kopējo tauku, un līdz ar to mazāk kaloriju. Arī šo tauku uzturvērtības saturs ir atšķirīgs. Tajā ir vairāk omega-3 taukskābju, antioksidantu, E, A, B12 un B6 vitamīni, selēns, dzelzs un cinks.
Ir konstatēts, ka omega-3 taukskābes palīdz novērst daudzas saslimšanas, tostarp sirds asinsvadu saslimšanas, insultu, autoimūnas reakcijas, piemēram, vilkēdi, ekzēmu, reimatoīdo artrītu un vairākus citus stāvokļus. Antioksidanti palīdz novērst šūnu bojājumus, kas var izraisīt nopietnas saslimšanas. Ir pierādīts, ka liesai gaļai, piemēram, liesai liellopu gaļai, patiešām ir pozitīva ietekme uz holesterīna līmeni un sirds veselību.
Kvalitatīvi barota liellopu gaļa ir vitamīnu un barības vielu avots, kas palīdz šūnām cīnīties ar bojājumiem un ķermenim veidot spēcīgākus muskuļu un skrimšļu audus.
Liellopu gaļa satur visas neaizstājamās aminoskābes, kas ķermenim ir nepieciešamas, lai izveidotu olbaltumvielas. Tādējādi tas ir augstas kvalitātes olbaltumvielu avots un organismam viegli ir pārstrādājams un viegli izmantojamas aminoskābes. Kā daļa no veselīga dzīvesveida, kas ietver veselīgu un sabalansētu ēdienu un fiziskās aktivitātes, olbaltumvielas no liellopu gaļas var palīdzēt novērst sarkopēniju — muskuļu masas zudumu, kas laika gaitā var attīstīties olbaltumvielu deficīta dēļ.
Liellopu gaļa satur beta-alanīnu, aminoskābi, kas palīdz organismam veidot savienojumu, ko sauc par karnozīnu. Karnozīns ir svarīgs muskuļu darbībai, iespējams, palielina jūsu veiktspējas augstas intensitātes vingrinājumos. Augsts karnozīna līmenis ir saistīts arī ar zemāku nogurumu un augstāku muskuļu veiktspēju.
Dzelzs deficīts var izraisīt anēmiju - stāvokli, kurā asinīs ir samazināts sarkano asins ķermenīšu skaits un spēja pārnēsāt skābekli. Galvenie anēmijas simptomi ir nogurums un vājums. Liellopu gaļa ir bagāta ar dzelzi, ko sauc par hēma dzelzi, ko organisms ļoti viegli absorbē un tā uzsūkšanos neietekmē citi uztura produkti, piemēram, kafija un piens, kuri savukārt negatīvi ietekmē nehēma dzelzs uzsūkšanos.
Cilvēki visos laikos ir ēduši gaļu un, lai tā sniegtu maksimālos ieguvumus un nekaitētu veselībai, labāk ir izvēlēties kvalitatīvu, labos apstākļos augušu lopiņu gaļu, pagatavot to atbilstoši veselīga uztura pagatavošanas pamatprincipiem, nepārsniegt rekomendējamo gaļas patēriņu nedēļā un kombinēt gaļu ar daudz dārzeņiem.